Crkva Svete Bogorodice, selo Donja Trnjica, Vražji kamen, opština Trgovište, Pčinjski okrug

Crkva Svete Bogorodice

Zaštićen spomenik kulture od velikog značaja, u Centralnom registru Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture pod brojem SK 227.


Kretanje virtualne kamere oko objekta, "orbit" stil.

Crkva Svete Bogorodice
Crkva Svete Bogorodice, selo Donja Trnjica, Vražji kamen, Trgovište

Gde se nalazi

Prirodni fenomen zvan Vražji kamen se nalazi na jugoistoku Srbije, u Pčinjskom okrugu, u neposrednoj blizini sela Donja Trnica, na 5 km od Trgovišta a blizu granice sa Bugarskom i Severnom Makedonijom. Crkva sv.Bogorodice sazidana je na steni, na mestu gde je reka Pčinja prosekla korito u steni a erozijom je formirano desetak kamenih kula koje predstavljaju Vražji kamen. Stubovi su visoki 50-60 m a sam plato je na nadmorskoj visini oko 800m.

Црква св.Богородице


Istraživanja

Na crkvi su početkom 20.veka obavljeni konzervatorsko-restauratorski radovi, ozidan je poluobličasti svod, sanirana priprata i nad crkvom obnovljen dvoslivni krov pokriven kamenim pločama. Na živopisu su rađene neophodne intervencije, kako bi se sačuvalo bar ono što je odolelo zubu vremena.

Црква св.Богородице


Istorijat

Pozicioniran na strateški važnom položaju, lokalitet je bio prirodno zaštićen i korišćen još tokom praistorije. Najstariji tragovi života na prostoru utvrđenja potiču iz bronzanog doba. Najstarije kameno utvrđenje je izgrađeno u predrimsko doba, a mlađe utvrđenje zidano kamenom i opekom potiče iz ranovizantijskog perioda.

АArheološka istraživanja su pokazala da je tvrđava korišćena u vreme antike a zatim, u periodu od 10. do 15. veka.

Црква св.Богородице


Opis

Crkva posvećena sv.Bogorodici je mali jednobrodni hram sa polukružnom apsidom na istoku. Ulaz u naos je na zapadnom zidu, postoji ulaz i sa južne strane. Masivni, zidani kameni ikonostas sa dva lučno zasvedena prolaza odvaja oltarski prostor od naosa. Naos je slabo osvetljen kroz dva mala prozora na istočnom zidu.
Zapadna fasada crkve ima polukružno zasvedenu nišu iznad ulaza, po ivici luka je dekorativni niz opeka a u niši freska Bogorodice.
Južna fasada je raščlanjena na tri niše.
Osobito je dekorisana apsida koja ima cik-cak ornament izveden opekom.
Ispod krova je dekorativni venac od opeka koso postavljenih.
Crkva spolja nije malterisana te kombinacija kamena i opeke čini fasadu osobito dekorativnom. Crkva sv.Bogorodice

Živopis

Ono što je ostalo od fresaka je zona stojećih figura i ciklus Velikih praznika sa nekoliko scena iz života Bogorodice kojoj je posvećen hram. Pojedini učesnici Službe arhijereja naslikani su i na istočnom zidu, što nije čest slučaj. Čini se da su crkvu oslikavala dva slikara, budući da se raspoznaju dva različita stila.

Datovanje

Prema načinu zidanja i prema odlikama živopisa, crkva se datuje u drugu polovinu XIV veka, preciznije – vreme od 1350. do 1380.godine, za vreme vladara Stefana Uroša V, naslednika cara Dušana. Pretpostavlja se da je ktitor crkve lokalni vlastelin Dejan Marković. U XIX veku je uz crkvu dozidana priprata odgovarajućih dimenzija.

Narodno predanje

Nekoliko je legendi o postanku Vražjeg kamena, u svakoj je prisutan đavo. U okolini crkve niko ne živi, tu se niko ne venčava pošto je to, po narodnom verovanju ukleto mesto, „đavolja rabota“.
Jedna legenda kaže da su đavoli nameravali da preokrenu tok reke Pčinje i da je upute ka Bugarskoj. Iako su pomerali čitave stene, reku nisu uspeli da ukrote. Kako im je ponestalo kamenja, uputili su se ka Kosovskom Pomoravlju. U Končuljskoj klisuri su našli veliku stenu, nosili su je na leđima i usput se više puta odmarali. U jednom momentu su čuli petlove, ispustili stenu i tako je nastao Vražji kamen.
Druga legenda govori da su meštani krenuli da zidaju crkvu kraj Pčinje ali su im đavoli, sve što bi sazidali preko dana, noću nosili na Vražji kamen. Bili su ljuti na seljake koji ih nisu poštovali. Tako je na platou visokom 60 m nastala crkva.
U jednoj legendi kakvih je inače oko neobičnih prirodnih pojava, bogat momak je zavoleo lepu, sirotu devojku. Rešili su da se venčaju, uprkos protivljenju roditelja momka. Pošto su se roditelji na kraju složili, mladenci su venčani u svkvi na Vražjem kamenu. Posle obreda, mladenci su seli na okićene konje i pošli pu kuće. Mladoženjin konj se uplašio od velike buke i svirke, pojurio i strovalio u provaliju zajedno s mladoženjom. Mlada je, očajna, skočila za mladoženjom i celo veselje se pretvorilo u žalost. Posle toga se u ovoj crkvi niko nije venčao, niti je koje dete kršteno.
Narod u ovom kraju veruje da Bogorodica, kojoj je posvećene crkva, leči neplodnost kod žena. One koje ne mogu da imaju poroda dolaze u crkvu, krišom sastružu prah sa fresaka i to piju razmućeno u vodi.

Julka Kuzmanović Cvetković
arheološkinja