Manastir Manasija, Despotovac, Pomoravski okrug

Manastir Manasija

Zaštićen spomenik kulture od izuzetnog značaja, u Centralnom registru Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture pod brojem SK 140.


Kretanje virtualne kamere oko objekta, "orbit" stil..

Manastir Manasija
Despotovac, Pomoravski okrug

Gde se nalazi

Manastir Manasija (Resava) je sagrađen na visoravni koja se koso spušta prema rečici Resavi, oko 3 km severozapadno od Despotovca. Pripada Eparhiji braničevskoj, Srpske pravoslavne crkve.

Manasija


Istorijat

Manastir Manasija je sagrađen kao zadužbina i mauzolej despota Stefana Lazarevića, viteza Reda Zmaja, prosvetitelja i pokrovitelja umetnosti i kulture. U srednjevekovnim izvorima se naziva Resava, ime Manasija je usvojeno tek u novije vreme.
Despotovac se u izvorima prvi put pominje u povelji kneza Lazara kao selo Vojinci. Godine 1882. odlukom Milana Obrenovića, selo se otad zove Despotovac, u znak sećanja na despota Stefana.
Zidanje manastira Manasije je započeto 1407. trajalo je do 1418.godine. Manastirska crkva, centar kompleksa, posvećena Sv.Trojici, osvećena je na praznik Svetog Duha. Nije sačuvana osnivačka povelja, podatke o gradnji je ostavio despotov savremenik i biograf, Konstantin Filozof.
U Manasiju su dovedeni učeni monasi, odmah po osnivanju je postala kulturni centar despotovine. Poznata „Resavska škola“ je formirana kao prepisivačka radionica, tu su prepisivane i prevođene knjige i posle pada despotovine, kroz ceo XV i XVI vek.
Posle pada Smedereva i pada despotovine, manastir Manasija potpada pod tursku vlast. Već 1444. Đurađ Branković uspeva da vrati zemlju i Manasija se vraća Despotu.
Letopisi govore da je Manasija 1456.stradala u požaru. Te godine je umro i Đurađ Branković, Turci su 1458.osvojili Manasiju. Sledeće godine je palo Smederevo, Srbija je cela bila pod turskom vlašću.
Pošto su osvojili Srbiju, Turci su podelili zemlju i popisali stanovništvo.U prvom popisu 1476/78. stoji da u Manasiji boravi dizdar sa 70 članova pratnje, budući da je utvrđeni manastir Turcima bio važan zbog odbrane. U spisima stoji da je manastirski kompleks obnavljen, pominju se 14 klesara i zidara koji su imali zadatak da osposobe zidine. Prema istom popisu, u manastiru žive dva kaluđera. Prema letopisu, 1474.g. su, zbog izdaje jednog kaluđera, skinuta velika zvona.
U popisu iz 1516. se pominju imam i hatib u tvrđavi, što pokazuje da je tu postojala muslimanska bogomolja.
Austrijanci su nakratko bili 1689. zauzeli Manastir, Turci su ga povratili, no, Požarevačkim mirom Austrija od Turaka dobija Severnu Srbiju i deo Vojvodine, Manasija je pod njihovom upravom. U to vreme, 1735.g. je zabeležena značajna obnova priprate koja je ranije stradala u eksploziji baruta. Tekst o obnovi je uklesan iznad zapadnog prozora priprate.U to vreme manastir ima bratstvo, verovatno je obnovljena škola za sveštenike i prepisivačka delatnost.
Kad su Turci ponovo osvojili manastir, duhovni život je zamro; obnavlja se tek početkom XIX veka, u vreme Prvog srpskog ustanka.
Knez Miloš Obrenović je 1832. obišao Manasiju. Videvši u kakvom je stanju, oformio je komisiju da popiše manastire i crkve po Srbiji. Obnova Manasije je krenula 1844. kad je priprata prezidana a unutrašnjost crkve omalterisana. Godine 1864. je postavljen drveni ikonostas.
Krajem XIX veka su bedemi utvrđenja i sama crkva stradali u zemljotresu, godine 1895. su sanirana oštećenja, o čemu svedoči natpis nad vratima priprate.
Početkom XX veka, utvrđenje lagano propada, godine 1929.su, da bi se osigurali zidovi, porušeni gornji delovi kula, zidovi zaravnjeni i zaliveni betonom.
Od 1954.godine, Manasija je ženski manastir. Sestrinstvu je sagrađen konak 1977. a konak za goste sa bibliotekom i trpezarijom, sagrađen je 1985.godine.

Manasija

Istraživanja

Istraživačke i restauratorske radove je 1956. do 1964. vodio prof.Slobodan Nenadović. Obnovljena je južna fasada hrama, zamenjeni oštećeni blokovi na crkvi, obnovljen mozaički pod u priprati i obojeni unutrašnji zidovi na kojima nije bilo živopisa. Očišćeni su ostaci živopisa, obavljena sondažna istraživanja temelja. Istraženi su ostaci srednjevekovne trpezarije, obnovljena je Donžon kula. Krajem XX veka je započeta obnova kula i bedema prema kapiji.
Arheološka istraživanja u manastirskoj porti su započeta 2005. a 2006. su rađena istraživanja naosa. Te godine je istražen ktitorski grob despota Stefana u priprati.

Manasija

Opis

Manastirsko utvrđenje
Manastirski kompleks Manasija je zidan u nesigurnim vremenima za Srbiju te je bio opasan moćnim odbrambenim zidovima. Utvrđenje gotovo kružnog oblika ima 11 kula i na severoistoku odvojen mali grad sa dvanaestom kulom. Mali grad je dimenzija 20h60m, ima poseban ulaz ali je vezan s manastirskim dvorištem. Pretpostavlja se da je služio za smeštaj posade koja je bila izdvojena od monaške zajednice.
Bedemske kule su četvorougaone osnove, izuzev dve šestougaone, svaka kula je imala prizemlje i šest spratova, sa četvrtog se moglo na bedem. Svaka kula je imala po nekoliko „mašikula“, ispusta za napad na neprijatelje. Kule su bile pokrivene olovnim limom. Služile su samo za odbranu, u njima se nije stanovalo. Donžon kula -pirg – Despotova kula je imala kvadratnu osnovu dimenzija 14,5 m h 14,5m i njeno prizemlje je za 10,5m izdignuto iznad nivoa manastirskog dvorišta. Imala je pet spratova, na petom su bili odbrambeni balkoni-mašikule. Spolja je bila ukrašena arkadama, stubićima i prozorima koje krase gotski zalomljeni lukovi.
Bedemi su bili visoki 12m, širine 3,20m, imali su na šetnu stazu i ozupčano krunište. Raspored kula je diktirao teren, sa zapadne strane je razmak među kulama bio manji, radi lakše odbrane. Oko utvrđenja, na 2m je podignut još jedan odbrambeni zid sa kosom kamenom eskarpom. Tvrđavu je okruživao rov širok 17 metara koji se završavao zidom-kontraeskarpom.
Manastirska crkva
Crkva posvećena sv.Trojici je jedna od najznačajnijih spomenika Moravskog stila u Srbiji. U osnovi je trikonhalna građevina sa planom razvijenog upisanog krsta, sa pripratom, sa pet kupola. Iako je osnova crkve u moravskom stilu, fasada građevine održava tradiciju nemanjićkih spomenika sa kamenom oplatom vladarskih grobnih crkava. Jedino stubići pri vrhu zaobljeni i prozori sa originalno prelomljenim lukovima, ukrašavaju fasadu.
Manastirska crkva, Živopis
Oslikavanje crkve je završeno 1418.godine. Od oslikanih 2000 m2 očuvano je svega 700 m2 što čini tek trećinu fresaka koje su krasile ovaj velelepni hram. Odlikuje ih učeni ikonografski program i uzvišena lepota, smatra se da su ga radili najbolji vizantijski slikari s početka XV veka. Kvalitet izrade fresaka je izuzetno dobar o čemi svedoče kako tehnika oslikavanja tako i specifična plava boja i slojevi zlatnih čestica na freskama.
U kaloti glavne kupole je bio naslikan Hrist Pantokrator a od freske gotovo ništa nije sačuvano. U glavnom kubetu su naslikani starozavetni proroci. U pandantifima ispod kupole su naslikani jevanđelisti Matej, Marko, Luka i Jovan.
U oltarskom prostoru nije sačuvana slika Bogorodice sa Hristom u krilu, očuvani su samo delovi anđela. Ispod su scene Hristovog javljanja posle vaskrsenja. U središnjoj zoni oltarske apside su sačuvane kompozicije Poklonjenje arhijereja i Pričešće apostola.
U zoni pod kupolama su scene Velikih praznika. Na zapadnom zidu je poslednja kompozicija Velikih praznika, Uspenje Bogorodice.
U pevnicama, na južnom i severnom zidu su prikazani sveti ratnici u svečanim vojničkim odorama. U gornjim zonama pevnica su slike iz života Isusa Hrista i ilustracije priča iz Jevanđelja.
Na zapadnom zidu naosa, severno od glavnog ulaza je portret ktitora, despota Stefana koji prinosi model crkve Svetoj Trojici. Despot Stefan je naslikan sa žezlom u desnoj ruci, dok levom maketu crkve prinosi svetoj Trojici, uz molitvu koja je ispisana na svitku. Visok, statit riđokosi vladar, obučen je u svečenu odoru ukrašenu belim dvoglavim orlovima, drži model zadužbine dok ga kruniše Hrist a anđeli mu daruju mač.
Na stubovima su dobro očuvani medaljoni sa poprsjima svetitelja.
U priprati koja je nastradala u eksploziji baruta, freske su sačuvane u tragovima. Tu su bile ilustracije Vaseljenskih sabora i scene iz Kalendara.
Ktitorski grob
Tokom arheoloških iskopavanja u naosu, uz južni zid zapadnog traveja, otkriven je ktitorski grob. Otkriveni su zemni ostaci za koje istraživači smatraju da pripadaju despotu Stefanu. DNK analiza je sa 99,9 % potvrdila da se radi o sinu kneza Lazara.
Grobnica je pravougaonog oblika dužine 2,20m, širine 0,70m i dubine 1,40m. Ozidana kamenim blokovima u suhozidu što ukazuje da je zidana u brzini, od materijala koga je bilo u blizini. Kovčeg je položen na dva tesanika a zatim obzidan i pokriven slojem opeka pa zasut zemljom. Nadgrobna ploča koja je ležala na niveleti poda nije sačuvana.
Po kazivanju Konstantina Filozofa, despot je posle iznenadne smrti 1427. sahranjen u svojoj zadužbini.
U grobu nije bilo priloga i verovatno je grobnica poharana brzo posle ukopa, možda već prilikom prvog turskog osvajanja.
Danas ktitorski grob pokriva mermerna ploča.
Ostale građevine u porti
Pored manastirske crkve, unutar bedema su delimično sačuvani ostaci stare trpezarije Imala je dva sprata, u osnovi 32 h 16,8 m; to je bila najveća srednjevekovna trpezarija u Srbiji. U njoj je moglo da boravi 250 do 300 osoba što svedoči o brojnosti monaške zajednice.
U okviru manastirskog naselja je bilo još nekoliko građevina neophodnih za svakodnevni život zajednice. Bile su to monaške kelije, ostave, radionice. Uglavnom su rađene od lakog materijala te su stradale u požarima i o njima svedoče samo niski temelji zidova.

Julka Kuzmanović Cvetković
arheološkinja