Ravna-Timakum Minus, selo Ravna, Zaječarski upravni okrug

Timakum Minus

Zaštićen spomenik kulture od velikog značaja, u Centralnom registru Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture pod brojem AN 37.


Kretanje virtualne kamere oko objekta, "orbit" stil.

Timakum Minus
Zaječarski upravni okrug

Gde se nalazi

Ostaci antičkog utvrđenja Timacum Minus nalaze se u današnjem selu Ravna, severoistočno od sela, na levoj obali Belog Timaka, na trasi rimskog puta od Niša ka Racijariji u Bugarskoj (Naissus-Ratiarija). Udaljeno je približno 9 km severno od Knjaževca, na putu ka Zaječaru.

Ram


Istraživanja

Arheološka istraživanja u selu Ravna su još krajem 19.i početkom 20-og veka započeli Antun fon Premerštajn iz Austrijskog arheološkog instituta i Nikola Vulić, prof. Beogradskog univerziteta. Sistematska istraživanja u organizaciji Arheološkog instituta iz Beograda i Zavičajnog muzeja Knjaževac su krenula 1975.godine. Otkriveni su bedemi tvrđave i delovi civilnog naselja sa termama i nekropolom.

Godine 1991. su u okviru međunarodne saradnje YU-USA rađena istraživanja “Metallurgy and military organization at Roman Ravna” (Metalurgija i vojna organizacija u rimskoj Ravni) u saradnji s Univerzitetom iz Mičigena i Olbanija.

Od 1994. do 1996. je istraživana nekropola na bregu Slog. Nastavljeno je 2013. i 2014.godine.

Godine 2010. je, u organizaciji Arheološkog instituta Beograd, Zavičajnog muzeja Knjaževac i Rimsko-germanske komisije Nemačkog Arheološkog instituta iz Frankfurta, obavljeno geofizičko snimanje lokaliteta, kako bi se utvrdio raspored arheoloških ostataka, pogotovo zidova, na terenu.

Rezultat istraživanja je saznanje da na prostoru utvrđenja kontinuitet naseljavanja postoji od praistorije do srednjeg veka. Ovde je raskrsnica puteva od severa ka jugu i istoka na zapad. Značajna su ležišta rude na Staroj planini koja su uslovila zanimanje stanovnika i celokupnu privredu. Epigrafski natpisi su potvrdili da je Timacum Minus bio centar šireg regiona

Datovanje

U pisanim izvorima, utvrđenje Timacum Minus se pominje još 78.godine, kao sedište jedinice rimske vojske kohorte I Tharacum -Siria, posle prebacivanja jedinice u Meziju. Značajnija obnova je usledila u III-IV veku kad su utvrđenju dozidane kule i kad su za zidanje upotrebljani stariji nadgrobni spomenici. Poslednja obnova je usledila u VI veku, u doba Justinijana. Utvrđenje je predstavljalo značajnu kariku u okviru unutrašnjeg limesa ojačanog zarad zaštite od upada varvara.

Rajac

Istraženi objekti:

Građevina u centralnom delu utvrđenja (horrreum)

U centralnom delu utvrđenja je otkrivena pravougaona građevina koja je južnom fasadom uz severnu stranu glavne ulice koja spaja istok i zapad (decumanus). Zidano je kombinacijom redova opeke i kamena vezanih malterom od negašenog kreča - tehnikom opus mixtum. Građevina pravca zapad-istok je imala sprat koji su nosili pilastri koji su ojačavali zidove prizemlja. Iako je prvobitno smatrano da je u pitanju žitnica, moguće je da je zgrada zapravo bila principia, sedište administrativno-vojne uprave kastruma Timacum Minus u IV veku.

Kružni arheometalurški objekat

U severoistočnom uglu utvrđenja je otkrivena građevina kružne osnove sa bazenom u sredini, prečnika 6m. Zidano je kamenom vezanim krečnim malterom, sa podom od vodonepropustivog maltera. Analize uzoraka materijala iz objekta ukazuju da je ovde rađena flotacija rude i odvajanje srebra i zlata.

Rajac

Južna kapija (porta praetoria)

Južna kapija utvrđenja je sačuvana u velikoj meri, odlikuje je posebna tehnika gradnje. Delom je zidana od velikih kamenih blokova peščara, u tehnici suhozida (bez vezivnog materijala) što ukazuje na rad lokalnih majstora. Kapiju su štitile kule pravougaone osnove.

Rimsko kupatilo (Terme I)

Terme su otkrivene izvan zidina utvrđenja, severoistočno, uz obalu Belog Timoka. Sa istočne strane građevine je svlačionica - apodyterium, u nastavku je tepidarium, prostorija s mlakom vodom. Na drugoj strani su dve prostorije sa veoma toplom vodom – caldaria, povezane s ložištem – praefurnium. Na južnoj strani je bazen s hladnom vodom – frigidarium. Terme su zidane lomljenim kamenom i oblutcima a korišćene su dok je utvrđenje bilo u funkciji.

Rajac

Građevina s hipokaustom (Terme II)

Jugozapadno od utvrđenja je otkrivena građevina s podnim grejanjem koja je tek delimično istražena. I ona je zidana lomljenim kamenom i oblutcima vezanim malterom, uz upotrebu opeke gde je bilo neophodno. Namena građevine je još uvek neutvrđena, još jedne terme ili luksuzna palata?

Verovanja i rituali

Zapadno od utvrđenja, na lokalitetu Slog, otkriven je i istražen deo kasnoantičke nekropole. Pokojnici su krajem III i početkom IV veka sahranjivani i kremacijom (spaljivanjem) i inhumacijom (pokopavanjem pokojnika).
U sloju iznad antičke, otkriveni su ostaci slovenske nekropole IX–X veka, sudeći pa načinu sahranjivanja i grobnim prilozima.
Istraživanja nekropola su pored hronologije, ukazala i na verovanja naroda kao i na promene u socijalnom i ekonomskom statusu zajednice.

U vreme procvata naselja, krajem IV veka, pokojnicima su u grobove stavljani luksuzni predmeti, nakit i novac, staklene posude. Ženama su često u grob stavljali toaletni pribor, staklene bočice, verovalo se da će im zatrebati. U nekim grobovima je bilo posuda što ukazuje na verovanje da živi treba da obezbede pokojnicima hranu i piće za boravak na onom svetu. Uobičajeno je i ritualno lomljenje posuda, kako bi se oterale zle sile. Novčići su polagani uz glavu pokojnika kako bi platili čamdžiji Haronu koji prevozi preko reke, na onaj svet.
Osim rimske tradicije, u ponekim grobovima se zapažaju varvarski rituali, donose ih svakako federati u rimskoj vojsci. Ogledaju se u prilozima, češljevima od jelenjeg roga, npr.
Na nekropoli je zabeleženo polaganje u grob zmije, atributa boga Dionisa, ali i Asklepija i tračkog božanstva Sabazija. Prva polovina V veka, sudeći po sahranjivanju, ukazuje da je stanovništvo primilo i prihvatilo hrišćanstvo. Pokojnici se sahranjuju uglavnom bez priloga, ravno položeni u rake. To takođe ukazuje da su osiromašili.

Najmlađa faza, srednjevekovna nekropola IX–X veka je tipična slovenska. Pokojnici su polagani na leđa, bez grobne konstrukcije, pravcem zapad-istok, sa glavom na zapadu. U nekim grobovima je bilo priloga, nakita ili ličnih predmeta. I ovde je zabeleženo ritualno razbijanje posuda, da se razbije zlo. U grob je ponekad postavljano jaje, simbol obnavljanja života.
U kultu mrtvih, postojao je običaj daće, pogrebne gozbe – u sloju iznad groba nađeni su ostaci kostiju svinje i kokoši. Na nekropoli Slog su otkriveni tragovi paljenja obrednih vatri u blizini groba, verovalo se da vatra pročišćava i uništava zlo.
Kako je nekropola oduvek bila posebno kultno mesto između sveta živih i sveta mrtvih, nije neobično da su pogrebni običaji imali za cilj da mrtvima olakšaju odlazak na onaj svet, uz dostojan ispraćaj.

Julka Kuzmanović Cvetković
arheološkinja